søndag, april 23, 2006

Back to the past

Siden overskriften tilsier at dette er et kapittel from the past, begynner jeg så smått med en vakkert bilde fra the past - første helga i mars det Herrens år 2006. Det var da jeg og fem elever (deriblant Anne Marte som er til venstre på bildet) var på stand på villmarksmesse på Melhus. Det var litt kaldt kan man så forsiktig si, og dagen ble mangfoldige hakk bedre da vi kom over et røverkjøp av seks "Anna-bukser" for den nette forhistoriske sum av 60 kr tilsammen. Anna-bukser viste seg å være for tidligere førstegangstjenere et kjent fenomen, men for oss var det en ny og fantastisk oppfinnelse for denne dag! Etter som vi gikk rundt på messen og høstet mange lange og noen lattermilde blikk, ble vi fortalt at disse buksene skal visst være UNDER feltbukser (har jeg forstått det rett??). Men for oss var dette ikke nok for å få oss til å endre det som var blitt Høgtun-stand-ute-uniform!!

For å fortsette med dagens tema: "the past", så viser det seg at jeg visst lever litt i en forhistorisk tid... da jeg nylig skulle kjøpe noe som jeg fremdeles trodde at det var tilstrekkelig å omtale som "vanlig film", spurte mannen i fotobutikken: "135 mm?" Hæ, det hadde jeg aldri tenkt på verken om eller at det var, men jeg fant da ut at ja, det var det som i oldtiden gikk under navnet "vanlig film", eller sågar bare "film" vil jeg tørre å påstå. Men altså, siden jeg da fremdeles er en av 100 som ikke har gått det store (eller nå om dagen er det vel minimalt lite) skritt å anskaffe meg et digitalkamera, må jeg ta til takke med timesfremkalling når jeg kanskje maks en gang hver tredje uke våger meg inn til storbyen Molde, der de har litt fler butikker enn en Joker og en frisørsalong... Men da blir det desto gøyere å få bilder tilbake, tykke bunker som man kan bla gjennom bilde for bilde (for dere som har glemt hva en 135-mm film medfører av positive konsekvenser). I tillegg til det så har da jeg også tatt et lite skritt fremover, ved også å bestille disse bildene på cd, slik at jeg bl.a. kan publisere et utvalg på denne bloggen.

Men - det er her poenget kommer (for de av dere som fremdeles holder fast på at det kanskje var et ørlite poeng i denne historia her...). Som følge av at bilder jeg tar må fremkalles, medfører dette en viss forsinkelse av historier ift datoene. F.eks. i dag hadde det vært passende å legge ut bilder og historier fra påska, eller fra Dovre, der jeg og friluftslivsklassen var fra onsdag til fredag. Men istedet for det vil jeg heller legge inn et par bilder fra noen uker siden.

Første bilde er fra da jeg, Einar (en annen lærer) og seks elever var i Innerdalen fra tirs. 27. mars. - tors 29. mars. Flotte dager, men toppturen vi hadde planlagt onsdagen måtte legges på is, for det var svært lavt skydekke og til tider tett tåke... Men tirsdagen var desto finere! Torsdagen måtte vi gå på kompasskurs i ganske tett tåke i et par timer, men vi kom oss fint ned, og alle var enige om at det hadde vært en fin tur...

Og så et lite bilde fra hesteridinga, som vi gjorde med KRIK-klassen torsdagen etter. Deilig sol der vi red på islandshester på vinterhvite småveier! Artig!

Men nå begynner våren å komme også hit til Nordmøre, og det er grønt i gresset og snø på toppene. Og kommende uke skal vi på en todagers kajakktur. Herlig det også!!

5 kommentarer:

~RunE~ sa...

God aften, Marie.

Må bare si at det virker som en fantastisk kjekk jobb, og et flott sted og være. Moro å lese om åssen du har det. Her i sør er det eksamenstid, med all moro det måtte innebære. Etter det drar det seg mot sommer, skal blir deilig. Håper å se ditt blide åsyn her nede etterhvert...

Marie i byen sa...

det blir ikke dumt med sommer, nei! men - for noen så er jo det et sikkert tegn på at også eksamen nærmer seg ja... jeg hadde nesten glemt det... ;-) Du må ha lykke til i alle fall! Og jeg blir nok noe å se nede på palmekysten - blir ikke sommer uten!!!

Sverre Strandamann sa...

Flott innlegg, men reagerte litt på følgjande sitat: "Og så et lite bilde fra hesteridinga, som vi gjorde med KRIK-klassen torsdagen etter. Deilig sol der vi red på islandshester på vinterhvite småveier! Artig!" På biletet ser det meir ut som foring av hestar, men det er jo også gøy, gøy, gøy!

Marie i byen sa...

ja, jeg er vel egentlig enig i at man ut fra bildet og teksten kan tolke litt ulikt, men det er det som gjør det så spennende - at det er ikke likt for noen...!! det er som med kunst, vet du!

hufsegufs sa...

Back to the past ja. Eg skaffa meg eitt mellomformatkamera her for eitt år sidan omlag. Og då begynner ein å skjønne at ein driv på med gammaldagse saker og ting.

Ikkje kan ein levere inn på timesframkalling, ein må betale latterlige summar for sjølve filmen(og enda meir for framkallinga), det er berre plass til 12 bilder på kvar film og folk ser rart på deg når du trekker opp filmen manuelt.

Men så er det desto kjekkare når bileta vert brukbare og ein heilt har gløymd at ein tok biletet for seks månedar sidan.